Friday, June 10, 2011

Kenapa awak suka tulis kisah sedih?

Salam semua,

Sekali lagi satu soalan di formspring menarik minat aku untuk menghasilkan entri kali ini. Dan soalannya berbunyi begini..


hai, hazel..kenapa awak suka tulis citer sedih ya..mesti ada sebab kan? mustahillah tak de sebab..huhu..=)


Susahkan soalan dia? Terfikir pula siapalah yang bertanyakan soalan ini. Haha.. just joking. Aku bukanlah suka sangat kisah sedih.Tapi sedih itu kan satu perasaan yang tak boleh dipisahkan dalam lehidupan seharian kita. Mustahillah dalam seumur hidup tak pernah rasa sedih. Sedih tu adalah satu perasaan normal.

Okay, aku mengaku ada sesetengah cerita/ scene yang aku tulis di dalam novel/ cerpen ada aku selitkan sedikit kisah hidup dan ada yang aku ambil dari orang lain. Lagi satu, aku perasan, kisah novel /cerpen yang sedih-sedih ni, ada peminat dia sendiri. Kalau tak, mana ada orang nak jenguk kisah Siapakah kekasih hatiku? tu. Hehe..

Bukan aku tak pernah cuba tulis novel sweet atau lovely-dovey love story tapi setiap kali aku start.. payah nak habiskan. Cerpen thriller pun aku try tulis tapi kan.. baru satu muka surat, meremang bulu tengkuk aku. Dah tu macam mana. Bila aku tulis cerita sedih-sedih dalam dua tiga hari dah siap satu cerpen. Kalau time tu idea melimpah-ruah satu malam dah siap satu cerpen 12 muka surat.

So, Kenapa aku suka tulis kisah sedih? Sebab aku suka kisah sedih seba hidup takkan selamanya happy. Kan aku selalu baca DCCK. So, aku jadikan cerita untuk dihayati dan direnung bersama..

Okay peace.. till next time
Assalamualaikum

No comments:

Pages