Saturday, April 28, 2012

Emel dari dia

sumber

Sign in. Sign out
Sign in. Sign out.
Gmail itu telah beberapa kali dia buka. Setiap jam dia buka emel. Inbox emelnya masih lagi begitu. Hanya ada emel-emel kaku dari laman-laman sosial yang bertamu. Lantas tangannya pantas mencapai tetikus yang berwarna pink. 

Klik. 
Klik
Klik
Emel-emel itu diklik. Ya, hanya notifikasi akaun facebook. Klik lagi. Ya, hanya notifikasi akaun blogger. Klik lagi. Notifikasi dari akaun twitter.
Tiada sesiapakah yang menghantar emel kepadanya? Dia tersenyum tawar. Dia penat. Penat menanti pada yang tidak pasti.
Lantas, akaun gmailnya di-sign-out. 

Dia kembali meneruskan kerja-kerjanya. Laporan-laporan yang perlu disiapkan ditaip dengan pantas. Jari-jemarinya lenguh. Entah mengapa, dia membuka lagi akaun emelnya.

Dan kali ini, senyumannya melebar. Dia tersenyum dalam kekeliruan. 
Emel itu diklik. Ya, dari dia.

Satu ayat.
Dua ayat.
Tiga ayat.
Hanya tiga ayat. Namun emel pendek itu mampu membuatkan dia terkedu. Dan emel pendek itu mampu membuatkan dia bagai nak gila. Mengapakah?
Jari-jemarinya terus menaip. Baru satu ayat ditaip, butang backspace ditekan. Habis satu ayat. Sekali lagi dia menaip. Namun sekali lagi butang backspace ditekan. Dia pening. Padahal begitu lama dia menunggu emel dari dia.
sumber

Sekali lagi dia menaip. 
Namun gabungan ayat-ayat itu masih lagi tidak memuaskan hatinya. Lantas butang backspace ditekan lagi. Dia mengeluh perlahan. Suasana dingin dan sunyi di dalam office membuatkan dia resah. Perut masih perlu diisi dan jam sudah menginjak ke jam 1.30 petang.

Kali ini dia menghela nafas. Satu persatu huruf di papan kekunci dia tekan membentuk satu perkataan. Perkataan-perkataan itu membentuk satu ayat. Dan dari ayat membentuk satu perenggan. Beberapa kali dia membaca ayat-ayat yang ditaip. Dia begitu teruja untuk membalasnya. Butang send ditekan. Dia tersenyum sendirian sebelum menuju ke pantri. Perut perlu diisi.

Dalam hati dia tertanya-tanya. Mengapa dia muncul kembali saat dirinya hampir luput dalam ingatan ini? Dia buntu. Dia keliru.Adakah hatinya bakal terluka lagi?

Dia tidak pasti.

P/s: 
Kadang kala kita tak mampu nak lupakan seseorang yang telah lama dalam hati. Walaupun kerap kali dilukai, mengapa si gadis masih lagi menanti? Hazel tak faham. :)



















No comments:

Pages